İSTANBUL (AA) – AİŞE HÜMEYRA AKGÜN – Adalet temasını içeren 13 hat eserinin ve tezhip sanatından örneklerin yer aldığı Albayrak 2025 Hat Eserleri Sergisi "Adil-i Mutlak", 27 Ocak'a kadar sanatseverlerle buluşacak.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi bünyesindeki Tophane-i Amire Kültür Sanat ve Merkezi'nde açılan sergide, hat eserlerinin yanı sıra 12 tezhip eseri ile hattat Savaş Çevik'in "Hat, Kübizm ve Yeni Tasarımlar" başlıklı eserleri de beğeniye sunuluyor.
Serginin küratörü Yasemin Karaca, 11. yılına giren Albayrak Hat Koleksiyonu'nun bu yılki sergisinde kreasyon olarak birçok farklılığa imza attıklarını belirterek, "Normalde sergide kapak eseriyle birlikte 12 hat eseri olur. Bu yıl ona 12 tezhip eseri eklendi. İki tane de dijital eser ekledik." dedi.
– "Bu yıl 'sergi içinde sergi' var"
Sergi mekanı Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi olunca usta sanatkarların eserlerini sergilemede yeni bir şey yapma ihtiyacı doğduğuna işaret eden Karaca, şöyle devam etti:
"Biz de bu noktada devreye girdik. Hem sergi tasarımını hem de kreasyonu üstlendik. Bu yıl 'sergi içinde sergi' diyebileceğimiz küçük bir ek daha var. Çünkü Savaş Çevik hocamızın 18 tane 'muttasıl makili' tarzda kendisinin nitelendirdiği, belki kübik formlarda diyebileceğimiz yeni eserleri var. Aslında tüm bu eserlerin üretilme sebebi olan Albayrak hat takvimindeki izleği devam ettirdik diyebilirim. Mevsimleri, ayları baz alarak, kapak eseriyle birlikte başlayan ocak ayından aralığa kadar süren bir hat eserleri dizilimi var. Onun dışında 12 tane tezhip eserini yine bütün bu hat eserleriyle birlikte sergiledik ve tezhip eserlerinden yola çıkan iki tane de genç dijital sanatçının ürettiği enstalatif eser var. Bunlar izleyiciyle biraz daha etkileşime girmeyi amaçlayan eserler."
– "Sergi bizim tahmin ettiğimizden daha çok ilgi çekti"
Karaca, Savaş Çevik'in hat takviminde yer alan hat eserini 3 boyutlu olarak büyük bir obje haline getirerek, serginin merkezine yerleştirdiklerini anlattı.
Sergide ayrıca tavandan sarkan eser görsellerinin izleyicileri oldukça etkilediğine dikkati çeken Yasemin Karaca, şunları kaydetti:
"Aslında ilgi, bu yerleşimin kendisinin yanı sıra mekanın da atmosferiyle çok ilgili bir şey. Ayetlerde adaleti vurgulayan kelimeyi alıp onu büyüterek, tavandan sarkan yuvarlakların bir yüzüne onu yerleştirdik. Arka yüzlerine de tezhip eserlerinden detaylar koyduk. Dolayısıyla bir yönden baktığınızda nerede asıldığını görmediğiniz başınızın üzerinde yüzen, adaletle ilgili güçlü kelimeler, arka tarafına döndüğünüzde de çok daha naif, renkli süslemeler görüyorsunuz. Temelde hem bu tavan yüksekliğinin hem de buranın dramatik ortamının bu yerleştirdiğimiz eserleri olduğundan daha etkili hale getirdiğini söyleyebiliriz."
Karaca, sergide tezhip eserleri içerisinde de üç boyutlu hale getirilmiş yenilikçi ürünler olduğunu aktararak, "Onlar da bütün bu serginin kalbini oluşturan nitelikteler." dedi.
Sergiye gösterilen ilgiden memnun olduklarını ifade eden Karaca, "Serginin bizim tahmin ettiğimizden daha çok ilgi çektiğini söyleyebilirim. Bunun muhtemel sebebi, alıştığımızın dışında biraz daha modern bir sergileme, ilgi çekici bir karşılama ve üç boyuta biraz daha taşınmış olması. Bu bizi gerçekten çok mutlu ediyor. Çünkü burada usta isimlerin ürettiği eserlerin hepsi, gençler için çok yeni şeyler ve bundan sonra üretecekleri için çok önemli kaynaklar. Dolayısıyla bu sanatla ilgilenen herkesin görmesini çok arzu ederim. Çoğunlukla da şehir dışından gelenleri görüyorum ve serginin amacına ulaştığını hissediyorum. Herkesi bekleriz." diye konuştu.
– "Picasso ve Braque'ın kübizmi birazcık ilham kaynağı oldu"
Hattat Savaş Çevik ise sergi konsepti içerisinde tasarım biçimi olarak geliştirdiği ve "muttasıl makili' adını verdiği, "Allahuekber", "Kelime-i Tevhit" ve "Muhammed" ile çeşitli ayetlerin yer aldığı 18 eserini ilk kez sanatseverlerin beğenisine sunduğunu söyledi.
Bu yazı stilinde harflerin arasındaki boşlukları kaybederek, yazıları tamamen üç boyutlu bir hale dönüştürmeyi amaçladığını dile getiren Çevik, şunları anlattı:
"Picasso ve Braque'ın kübizmi birazcık ilham kaynağı oldu. Fakat teknik açıdan, uygulama açısından oldukça farklıdır. Çünkü hat sanatı son derece disiplin ve geometrik bir düzen gerektirir. Sergide, arada hiç boşluk bırakılmadan harfleri muttasıl hale getirerek yapılmış bir kompozisyon biçimiyle karşılaştılar seyirciler. Şu ana kadar oldukça güzel izlenimler edindim. Çok beğenildi, hat sanatına yeni bir kompozisyon biçimi kazandırdığım için de son derece mutluyum."
Çevik, gençlere bu tür çalışmaların ilham kaynağı olabileceği ümidinde olduğunu ifade ederek, "Zaten hat sanatı her ne kadar klasik, geleneksel yapılan bir sanat olsa da yeni yeni açılımların, yeni farklı çizgilerin, yorumların ortaya çıkması da çok önemli. Bu hat sanatının gelişmesini ve değişimini ortaya koyacaktır. Çağımız zaten farklı sanat dallarının ortaya çıktığı bir çağ malumunuz. Onun için çok mutluyum. Gelecek nesiller için de son derece umutluyum. Hat sanatına inancım tamdır." değerlendirmesini yaptı.
Muttasıl makili yazı biçiminde üç boyutluluğun söz konusu olduğundan bahseden Çevik, hat takvimindeki Araf Suresinin 29. ayetini yazdığı eserinin MDF plaklarla yapılmış, altın varak yaldızlı 3 boyutlu halinin de sergide ziyaretçilerin ilgisini çektiğini belirtti.